Roberta Busechian

Obscure Clarvoyance
8’39”
2021

OBSCURE
The acknowledgement that, on the grounds of the constant depletion of resources, our planet is not enough, seems to signify a threshold of human condition, the fluid shift of the world into another era.
While Earth is currently plagued by a pandemic and a global economic crisis, SpaceX Corporation is sending passengers into orbit on a private spaceship in order to pursue the utopia of a long-term colonization of Mars with commercial space flight. An alarming honey trap.
Point of departure for this composition, which is based on a terrific collapse, are sounds generated by one of the largest European energy producers, promoting its plan to abandon the use of fossil fuels in more than a generation’s time as groundbreaking.
The field recordings are completely from the “Vattenfall Klingenberg” power station opposite Treptower Park in Berlin, and on the other hand, the audio track from the “SpaceX” live channel online stream is resonating through the sound composition.
This is a time and space travel through our stay on Earth and the human necessity to abandone it.

Il fatto che, a causa del costante esaurimento delle risorse, il nostro pianeta non è sufficiente, sembra significare una soglia della condizione umana, il passaggio fluido del mondo in un’altra epoca.
Mentre la Terra è attualmente afflitta da una pandemia e da una crisi economica globale, SpaceX Corporation sta inviando passeggeri in orbita su un’astronave privata per perseguire l’utopia di una colonizzazione a lungo termine di Marte con voli spaziali commerciali. Un’allarmante trappola.
Punto di partenza per questa composizione, che si basa su un crollo terrificante, sono i suoni generati da uno dei più grandi produttori di energia europei, che promuove il suo piano di abbandonare l’uso dei combustibili fossili in più di una generazione come innovativo.
Le registrazioni sul campo provengono completamente dalla centrale elettrica “Vattenfall Klingenberg” di fronte al Treptower Park a Berlino e, d’altra parte, la traccia audio dello streaming online del canale live “SpaceX” risuona attraverso la composizione sonora.
Questo è un viaggio nel tempo e nello spazio attraverso il nostro soggiorno sulla Terra e la necessità umana di abbandonarla.